Friday, 15 February 2019

Et incarnatus est

St Louis-Marie de Montfort wrote a most remarkable treatise on True Devotion to the Blessed Virgin Mary. Since the 9th of January, I have examined it line by line and my highlighted version in French may be found here. One of the practices he describes and recommends in his treatise is a particular devotion to the Incarnation, as celebrated on the great feast of the Annunciation on the 25th of March. 

Here are some excerpts from his text in French, followed by my English translation, with occasional footnotes added.

Dévotion spéciale au mystère de l'Incarnation


243. .... Ils auront une singulière dévotion pour le grand mystère de l'Incarnation du Verbe, le 25 de mars, qui est le propre mystère de cette dévotion, parce que cette dévotion a été inspirée du Saint-Esprit:
1. pour honorer et imiter la dépendance ineffable que Dieu le Fils a voulu avoir de Marie, pour la gloire de Dieu son Père et pour notre salut, laquelle dépendance paraît particulièrement dans ce mystère où Jésus-Christ est captif et esclave dans le sein de la divine Marie, et où il dépend d'elle pour toutes choses;
2. pour remercier Dieu des grâces incomparables qu'il a faites à Marie et particulièrement de l'avoir choisie pour sa très digne Mère, lequel choix a été fait dans ce mystère: ce sont là les deux principales fins de l'esclavage de Jésus en Marie.(...)

248. Le temps ne me permettant pas de m'arrêter ici pour expliquer les excellences et les grandeurs du mystère de Jésus vivant et régnant en Marie, ou de l'Incarnation du Verbe, je me contenterai de dire en trois mots:
  • que c'est ici le premier mystère de Jésus-Christ, le plus caché, le plus relevé et le moins connu; 
  • que c'est en ce mystère que Jésus, de concert avec Marie, dans son sein, qui est pour cela appelé des saints aula sacramentorum*, la salle des secrets de Dieu, a choisi tous les élus; 
  • que c'est en ce mystère qu'il a opéré tous les mystères de sa vie qui ont suivi, par l'acceptation qu'il en fit: Jesus ingrediens mundum dicit: Ecce venio ut faciam, voluntatem tuam etc.; 
  • et, par conséquent, que ce mystère est un abrégé de tous les mystères, qui renferme la volonté et la grâce de tous; 
  • enfin, que ce mystère est le trône de la miséricorde, de la libéralité* et de la gloire de Dieu
  • Le trône de sa miséricorde pour nous, parce que, comme on ne peut approcher de Jésus que par Marie, on ne peut voir Jésus ni lui parler que par l'entremise de Marie. Jésus, qui exauce toujours sa chère Mère, y accorde toujours sa grâce et sa miséricorde aux pauvres pécheurs: Adeamus ergo cum fiducia ad thronum gratiae. 
  • C'est le trône de sa libéralité* pour Marie, parce que, tandis que ce nouvel Adam a demeuré dans ce vrai paradis terrestre, il y a opéré tant de merveilles en cachette que ni les anges, ni les hommes ne les comprennent point; c'est pourquoi les saints appellent Marie la magnificence de Dieu: Magnificentia Dei, comme si Dieu n'était magnifique qu'en Marie: Solummodo ibi magnificus [est] Dominus
  • C'est le trône de sa gloire pour son Père, parce que c'est en Marie que Jésus-Christ a parfaitement calmé son Père, irrité contre les hommes; qu'il a parfaitement réparé la gloire que le péché lui avait ravie, et que, par le sacrifice qu'il y a fait de sa volonté et de lui-même, il lui a donné plus de gloire que jamais ne lui avaient donné tous les sacrifices de l'ancienne loi, et enfin qu'il lui a donné une gloire infinie, que jamais il n'avait encore reçue de l'homme.
*LIBÉRALITÉ n. f. XIIIe siècle. Emprunté du latin liberalitas, de même sens.1. Disposition à se montrer libéral, généreux, à donner largement et volontiers. Exercer sa libéralité envers quelqu'un. Il s'est montré d'une grande libéralité à mon égard. Il tient ce cadeau de votre libéralité. 2. Par méton. Don que fait une personne libérale ; largesse. Une libéralité consentie à une institution, une association. Souvent au pluriel. Faire des libéralités. Vivre des libéralités d'autrui. 3. DROIT. Disposition à titre gratuit. Libéralités entre vifs. Il a fait de nombreuses libéralités sous forme de donations et de legs.(Dict de l'Acad Fr, 9e edition)


4. A special devotion to the mystery of the Incarnation


Et Verbum caro factum est...JJ Tissot. Brooklyn Mus
243. (Those seeking to place themselves completely in the service of Jesus in Mary) will have a special devotion to the Incarnation of the Word, (celebrated by the Feast of the Annunciation) on the 25th of March, which is the mystery proper to this devotion and inspired by the Holy Ghost, for the following reasons:

  (1) That we ourselves might honour and imitate the inexpressible dependence which God the Son willed to have on Mary, for the glory of God His Father and for our salvation; the which dependence shows itself very clearly in this mystery where Jesus Christ becomes captive and slave in the womb of Mary, where He depends on her for all things.

  (2) That we might thank God for the incomparable graces He has bestowed upon Mary and especially for choosing her to be His most worthy Mother; the which choice was made in this mystery of the Incarnation. These are the two principal ends of service to Jesus in Mary.(...)


248. Time does not permit me to pause here in order to describe the excellent and great wonders of the mystery of Jesus living and reigning in Mary, or the Incarnation of the Word. I shall confine myself to a few remarks:

The Incarnation is the first of Jesus Christ mysteries, the most hidden, the most exalted and the least known.

It was in this mystery that Jesus, in the womb of Mary and with her co-operation, chose all the elect. For this reason her womb was called by the saints the aula* sacramentorum, the throne-room of God's mysteries.
*aula, ae, f: an inner court of a house, a hall, = atrium; Poet., of the cell of the queen-bee; royal residence, palace, court.
It is through this mystery and His willing acceptance of it, that Jesus worked all the subsequent mysteries of his life: Jesus ingrediens mundum dicit: Ecce venio ut faciam, voluntatem tuam etc*. Consequently, this mystery is a summary of all his mysteries since it contains the intention and the grace of them all.
*[5] Ideo ingrediens mundum dicit : Hostiam et oblationem noluisti : corpus autem aptasti mihi :
[9] tunc dixi : Ecce venio, ut faciam, Deus, voluntatem tuam : aufert primum, ut sequens statuat. [Hebr 10]
[5] Wherefore when he cometh into the world, he saith: Sacrifice and oblation thou wouldest not: but a body thou hast fitted to me:
[9] Then said I: Behold, I come to do thy will, O God: he taketh away the first, that he may establish that which followeth. 
Lastly, this mystery is the seat of the mercy, the liberality, and the glory of God. It is the seat of his mercy for us because, since we can approach and speak to Jesus only through Mary, we cannot see or speak to Jesus except through Mary. Jesus always hearkens unto His beloved Mother and never fails to grant grace and mercy to poor sinners. Adeamus ergo cum fiducia ad thronam gratiae.*
*[16] Adeamus ergo cum fiducia ad thronum gratiae : ut misericordiam consequamur, et gratiam inveniamus in auxilio opportuno. [Cor 4]
[16] Let us go therefore with confidence to the throne of grace: that we may obtain mercy, and find grace in seasonable aid.
It is the seat of liberality* for Mary because, while this new Adam dwelt in this true earthly paradise, He worked so many hidden marvels utterly beyond the understanding of men and angels. This is why the saints call Mary Magnificentia Dei, 'the magnificence of God', as if God showed his magnificence only in Mary. Solummodo ibi magnificus [est] Dominus. [21] Because only there our Lord is magnificent [Is 33]
*quality of giving generously, generosity, magnanimity, benevolence (13th cent. in Old French), independence, freedom (early 15th cent. or earlier), generous gift (early 15th cent.) and its etymon classical Latin līberālitāt-, līberālitās generosity, nobility, kindliness, magnanimity, munificence, open-handedness, instance of generosity, gift, donation, contribution. OED
It is the seat of glory for his Father, because it was in Mary: that Jesus Christ perfectly assuaged His Father's anger against men; that He perfectly restored the glory that sin had taken away; that our Lord, by the sacrifice of Himself and of His will, gave more glory to God than He received through all the sacrifices of the Old Law. Finally, in Mary, He gave infinite glory to His Father, the like of which had never been offered by man.

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